Høng-Crewet
Warhammer AoS
Opretter lige en særskilt tråd til Age of Sigmar, da der jo også bliver diskuteret en masse andre ting inde i "9th rygte-tråden".
Jeg har endelig fået spillet et spil med Simon; da hans elvere var pakket væk valgte vi at spille Chaos vs. Empire, med lister baseret på nogle af de battalions, der findes i slutningen af pdf'erne.
Chaos hæren var en Marauder Raiders battalion (3 enheder á 15 marauders, 2 enheder á 5 horsemen og et warshrine), til hvilket jeg tilføjede en Chaos Lord of Nurgle og en Sorceror Lord of Nurgle. Jeg gav alt Mark of Nurgle (det havde den effekt, at når warshrinet kastede "Favour of Nurgle" på en unit med Mark of Nurgle fik enheden re-roll to wound).
Empire hæren var en Statetroop detachment (en general til hest, 15 swordsmen, 15 spearmen, 15 handgunners og 5 knights (da jeg har solgt både greatswords og outriders til Steven, valgte vi bare at sige, at ridderne godt kunne være en del af denne battalion.)) Simon tilføjede en Heavens troldmand og en Cannon.
Vi spillede et scenarie, hvor vi skulle holde hver vores objective og erobre den andens. Vi spillede med to bakker, en skov, en sump og en magisk bygning.
Kampen føltes balanceret, sjov og spændende, og hvor empire førte til at starte med, endte det faktisk med en sejr til Chaos (de to heroes og mit Warshrine overlevede), da Empire hæren var ryddet af bordet i sidste runde af tur 6, og Chaos i de sidste runder havde overtaget føringen på scenarie-point.
Det skal siges, at vi selvfølgelig efterstræbte en hvis balance, hvilket blandt andet resulterede i, at vores infanteri-enheder var lige store. Det viste sig, at handgunners og swordsmen var marauders langt overlegne, men til gengæld var mine Nurgle characters mere holdbare end empire characters. Mit warshrine overlevede med 3 wounds, fordi Simons cannon ikke kunne ramme næsten hele spillet (den formåede ved skydning kun at dræbe to marauders og hugge 5 wounds af mit warshrine, og så tog dens crew lige et ekstra wound af mit warshrine i nærkamp med deres "improvised tools" ).
Med andre ord var mit første spil AoS en positiv oplevelse. :)
Jeg har endelig fået spillet et spil med Simon; da hans elvere var pakket væk valgte vi at spille Chaos vs. Empire, med lister baseret på nogle af de battalions, der findes i slutningen af pdf'erne.
Chaos hæren var en Marauder Raiders battalion (3 enheder á 15 marauders, 2 enheder á 5 horsemen og et warshrine), til hvilket jeg tilføjede en Chaos Lord of Nurgle og en Sorceror Lord of Nurgle. Jeg gav alt Mark of Nurgle (det havde den effekt, at når warshrinet kastede "Favour of Nurgle" på en unit med Mark of Nurgle fik enheden re-roll to wound).
Empire hæren var en Statetroop detachment (en general til hest, 15 swordsmen, 15 spearmen, 15 handgunners og 5 knights (da jeg har solgt både greatswords og outriders til Steven, valgte vi bare at sige, at ridderne godt kunne være en del af denne battalion.)) Simon tilføjede en Heavens troldmand og en Cannon.
Vi spillede et scenarie, hvor vi skulle holde hver vores objective og erobre den andens. Vi spillede med to bakker, en skov, en sump og en magisk bygning.
Kampen føltes balanceret, sjov og spændende, og hvor empire førte til at starte med, endte det faktisk med en sejr til Chaos (de to heroes og mit Warshrine overlevede), da Empire hæren var ryddet af bordet i sidste runde af tur 6, og Chaos i de sidste runder havde overtaget føringen på scenarie-point.
Det skal siges, at vi selvfølgelig efterstræbte en hvis balance, hvilket blandt andet resulterede i, at vores infanteri-enheder var lige store. Det viste sig, at handgunners og swordsmen var marauders langt overlegne, men til gengæld var mine Nurgle characters mere holdbare end empire characters. Mit warshrine overlevede med 3 wounds, fordi Simons cannon ikke kunne ramme næsten hele spillet (den formåede ved skydning kun at dræbe to marauders og hugge 5 wounds af mit warshrine, og så tog dens crew lige et ekstra wound af mit warshrine i nærkamp med deres "improvised tools" ).
Med andre ord var mit første spil AoS en positiv oplevelse. :)
Tak for din battle report. Godt at høre, at det var en positiv oplevelse. Har selv endnu kun prøvet et enkelt spil, som jeg på ingen måde følte var nok til at bedømme det :)
Hold os gerne opdateret med flere spil.
Hold os gerne opdateret med flere spil.
Her i lørdags fik jeg spillet endnu et spil AoS med Simon, denne gang var det empire (mig) mod en skønsom blanding af high elves, dwarfs og halflings (Simon).
Empire hæren bestod af en empire general, en warrior priest, 23 free company, 10 swordsmen, 10 handgunners, 1 mortar.
Elver/dværge/halfling hæren bestod af en dwarf runelord, en high elf arch mage, 16 dwarf warriors, 5 white lions, 5 sisters of avelorn, 1 elf boltthrower, 11 halflings (empire archers!).
Vi spillede et scenarie om et objective midt på bordet, som skulle kontrolleres for at få point. Vi brugte en 20 kr. som objective marker.
Baggrunden for slaget: En af Simons halflings havde stjålet en guld-plade med et indgraveret motiv af Karl-Franz' moder fra mine free companies, og de var nu opsatte på at få guld-pladen tilbage (ovennævnte 20 kr.). Undervejs gemte halflingen sine tyvekoster i et forbandet hegn (man kunne ofre modeller for at få objective points, hvis man var tæt nok på). En anden gruppe halflings var på svampetur i den lokale skov, og sluttede selvfølgelig op om deres fjerne slægtning, der havde en vred flok mennesker i hælene. Samtidig var Simons runesmed blevet træt af at vente på at få tilbagebetalt de penge (med renter!), som han havde lånt en lokal empire landsby til opførelse af et nyt Sigmartempel. Det førte til at dværgene og de lokale imperie-tropper mødtes med våben i hånd på samme tid som de andre mennesker indhentede den tyvagtige halfling. Endelig havde den lokale præst for en måneds tid siden jaget en omvandrende elvertroldmand på porten, og troldmanden havde set i stjernerne, at denne dag ville være et godt tidspunkt at tage hævn, og han havde derfor taget nogle bistre venner med. Der var altså mange interesser på spil i den blodige kamp, der kom til at udspille sig på en mark uden for landsbyen.
I vores udvælgelse af hære valgte vi at tage med, hvad vi havde lyst til at afprøve, og vi prøvede igen at ramme en vis balance. Det lykkedes også meget godt; imperiet førte i de første runder (de fem white lions blev revet i stykker af mine free companies!), de midterste runder var en uafgjort grind mellem free companies/dwarf warriors og swordsmen/halflings og alle heltene. Selvom min general fik flækket skallen på Simons Runelord (hans general), overlevede troldmanden (der fik sprunget min præst i luften), og mine sidste tropper (og min general) blev skudt ned af hans bolt thrower og sisters of avelorn i den sidste tur. Kun en håndfuld elvere overlevede kampen, men det betød at Simon vandt en lille sejr.
Igen en sjov lille kamp, og denne gang gik det noget hurtigere end første gang. Tror dog jeg vil kigge efter nogle flere scenarier, da jeg ellers godt tror, det kan blive lidt repetitivt.
Slagets højdepunkt var for mit vedkommende at smide en stor bande malede free companies på bordet og se dem dele tæsk ud! Jeg elsker de figurer, de er dejligt varierede og dynamiske :)
Empire hæren bestod af en empire general, en warrior priest, 23 free company, 10 swordsmen, 10 handgunners, 1 mortar.
Elver/dværge/halfling hæren bestod af en dwarf runelord, en high elf arch mage, 16 dwarf warriors, 5 white lions, 5 sisters of avelorn, 1 elf boltthrower, 11 halflings (empire archers!).
Vi spillede et scenarie om et objective midt på bordet, som skulle kontrolleres for at få point. Vi brugte en 20 kr. som objective marker.
Baggrunden for slaget: En af Simons halflings havde stjålet en guld-plade med et indgraveret motiv af Karl-Franz' moder fra mine free companies, og de var nu opsatte på at få guld-pladen tilbage (ovennævnte 20 kr.). Undervejs gemte halflingen sine tyvekoster i et forbandet hegn (man kunne ofre modeller for at få objective points, hvis man var tæt nok på). En anden gruppe halflings var på svampetur i den lokale skov, og sluttede selvfølgelig op om deres fjerne slægtning, der havde en vred flok mennesker i hælene. Samtidig var Simons runesmed blevet træt af at vente på at få tilbagebetalt de penge (med renter!), som han havde lånt en lokal empire landsby til opførelse af et nyt Sigmartempel. Det førte til at dværgene og de lokale imperie-tropper mødtes med våben i hånd på samme tid som de andre mennesker indhentede den tyvagtige halfling. Endelig havde den lokale præst for en måneds tid siden jaget en omvandrende elvertroldmand på porten, og troldmanden havde set i stjernerne, at denne dag ville være et godt tidspunkt at tage hævn, og han havde derfor taget nogle bistre venner med. Der var altså mange interesser på spil i den blodige kamp, der kom til at udspille sig på en mark uden for landsbyen.
I vores udvælgelse af hære valgte vi at tage med, hvad vi havde lyst til at afprøve, og vi prøvede igen at ramme en vis balance. Det lykkedes også meget godt; imperiet førte i de første runder (de fem white lions blev revet i stykker af mine free companies!), de midterste runder var en uafgjort grind mellem free companies/dwarf warriors og swordsmen/halflings og alle heltene. Selvom min general fik flækket skallen på Simons Runelord (hans general), overlevede troldmanden (der fik sprunget min præst i luften), og mine sidste tropper (og min general) blev skudt ned af hans bolt thrower og sisters of avelorn i den sidste tur. Kun en håndfuld elvere overlevede kampen, men det betød at Simon vandt en lille sejr.
Igen en sjov lille kamp, og denne gang gik det noget hurtigere end første gang. Tror dog jeg vil kigge efter nogle flere scenarier, da jeg ellers godt tror, det kan blive lidt repetitivt.
Slagets højdepunkt var for mit vedkommende at smide en stor bande malede free companies på bordet og se dem dele tæsk ud! Jeg elsker de figurer, de er dejligt varierede og dynamiske :)
Så vidt jeg kan lure, så bruger rigtig mange nu et point-system til AOS. Det hedder PPC og kan findes her: http://ageofwargamers.blogspot.dk/p/age-of-sigmar-ppc.html
Der er også lidt generelle house-rules, som gør systemet mere spiseligt.
Der er også lidt generelle house-rules, som gør systemet mere spiseligt.
Games Workshop har umiddelbart også deres eget pointsystem på vej: http://www.belloflostsouls.net/2016/04/age-of-sigmar-how-the-points-system-works.html
Er der nogle af jer, som har prøvet PPC? Mads?
Nej, jeg har ikke fået spillet AoS siden september desværre, så har ikke prøvet nogle af de forskellige comps. Jens og jeg har dog en aftale om at få spillet noget AoS, men jeg tror vi ender med at prøve GW's nye pointsystem, når det er.