Høng-Crewet
foreslag af husregler.
jeg opretter dette tråd, for jeg tror nok der er flere end mig der syntes, at vi har brug for nogle extra husregler (house rules) til både 40k og fantasy.
så hvis der er nogen der kan finde på noget for at gøre begge spil mere "balanceret" så sig det her.
mordheim også inkluderet.
Redigeret d. 24. Oct. 2011 kl. 10:43
så hvis der er nogen der kan finde på noget for at gøre begge spil mere "balanceret" så sig det her.
mordheim også inkluderet.
Hmm...
40K
Jeg synes egentlig 40k er ret balanceret. Jeg har i hvert fald ikke oplevet de samme "udsving", som jeg synes der kan være i fantasy. Hvis vi skal lave noget, så kan det være vores egne krav til hvilke enheder en hær som minimum skal indeholde når vi ikke spiller en special mission.
Noget i stil med at hære på 1000+ pts skal indeholde minimum 1 HQ, 1 Troop, 1 Elite, 1 Fast og 1 Heavy. På den mådde kan man i hvert fald tvinge folk til at have lidt af hvert med.
Men igen. Jeg synes, at 40k er ret balanceret.
Er der noget specifikt du tænker på med 40k Frederik?
Mordheim
Jeg synes det er fint balanceret. Eneste undtagelse er Carnival of Chaos, som mange synes er ret broken, da de vist kan ødelægge et helt warband fra starten af med deres specialregler.
Jeg har dog aldrig oplevet dem, da der på grund af den fælles opfattelse af dem, aldrig er nogen der spiller dem hos os(?).
Fantasy
Steven og jeg har spillet et par gange med nogle army composition rules, som jeg synes er rigtig gode i udgangspunktet og jeg tror at vi kan lave vores egen version af disse som vil virke ret godt.
Reglernes hovedpunkter er, at hvis man har to af samme choice med så koster de flere point at få flere ens enheder med. Dette er en rigtig god ide synes jeg, og det har i hvert fald gjort, at man har haft en masse forskellige ting med i større kampe.
Yderligere så er der en begrænsning på, hvor mange modeller en enhed må indeholde ud fra hvad en enkelt model koster til enheden. Dette er en rigtig god ide, men jeg synes de begrænsninger, som vi har spillet efter har været for stramme. Det er fx umuligt at have en enhed med på over 40 modeller og det forhindrer lidt en i at lave en ordentlig horde, som de nye regler jo lægger op til.
Steven; Kan du finde et link til reglerne eller copy/paste dem herind? Så vil jeg meget gerne komme med et modificeret forslag.
Redigeret d. 11. Aug. 2011 kl. 08:34
40K
Jeg synes egentlig 40k er ret balanceret. Jeg har i hvert fald ikke oplevet de samme "udsving", som jeg synes der kan være i fantasy. Hvis vi skal lave noget, så kan det være vores egne krav til hvilke enheder en hær som minimum skal indeholde når vi ikke spiller en special mission.
Noget i stil med at hære på 1000+ pts skal indeholde minimum 1 HQ, 1 Troop, 1 Elite, 1 Fast og 1 Heavy. På den mådde kan man i hvert fald tvinge folk til at have lidt af hvert med.
Men igen. Jeg synes, at 40k er ret balanceret.
Er der noget specifikt du tænker på med 40k Frederik?
Mordheim
Jeg synes det er fint balanceret. Eneste undtagelse er Carnival of Chaos, som mange synes er ret broken, da de vist kan ødelægge et helt warband fra starten af med deres specialregler.
Jeg har dog aldrig oplevet dem, da der på grund af den fælles opfattelse af dem, aldrig er nogen der spiller dem hos os(?).
Fantasy
Steven og jeg har spillet et par gange med nogle army composition rules, som jeg synes er rigtig gode i udgangspunktet og jeg tror at vi kan lave vores egen version af disse som vil virke ret godt.
Reglernes hovedpunkter er, at hvis man har to af samme choice med så koster de flere point at få flere ens enheder med. Dette er en rigtig god ide synes jeg, og det har i hvert fald gjort, at man har haft en masse forskellige ting med i større kampe.
Yderligere så er der en begrænsning på, hvor mange modeller en enhed må indeholde ud fra hvad en enkelt model koster til enheden. Dette er en rigtig god ide, men jeg synes de begrænsninger, som vi har spillet efter har været for stramme. Det er fx umuligt at have en enhed med på over 40 modeller og det forhindrer lidt en i at lave en ordentlig horde, som de nye regler jo lægger op til.
Steven; Kan du finde et link til reglerne eller copy/paste dem herind? Så vil jeg meget gerne komme med et modificeret forslag.
@Steffen: Det kan jeg da :)
Det er fra Faraos Cigarer
Der er kommet en ny version:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=48548.0
Faraos kører også med en point modificeret liste til 40k, som kan ses her:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=40081.0
Endeligt vil jeg lige henvise til Giant Fanatics regler (det er alle dem, der hedder noget med "restrictions"): http://www.giantfanatic.dk/downloads/#cat6
Det er fra Faraos Cigarer
Der er kommet en ny version:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=48548.0
Faraos kører også med en point modificeret liste til 40k, som kan ses her:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=40081.0
Endeligt vil jeg lige henvise til Giant Fanatics regler (det er alle dem, der hedder noget med "restrictions"): http://www.giantfanatic.dk/downloads/#cat6
Et hurtigt forslag til fantasy ud fra ovenstående. Er lavet med væsentlig færre restriktioner.
Point: Alle
Malekrav: Ingen. Høng-Crewet Standard – Proxy all you want.
Special Characters/Named Characters: Ingen restriktioner
Følgende er Banned: Intet
Generelle Restriktioner:
- Restriktioner fra BRB gælder stadig – Altså maksimum 25 % på Lords, Heroes og Rare, max 50 % på Special og min. 25 % på Core
- Max 2 af de samme karakterer - også hvis den ene er en BSB (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 3 af de samme Core enheder (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 2 af de samme Special og Rare enheder (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 1 over 18" skydende model for hver 2 ikke skydende
Magic:
Ingen ændringer
Model Cap:
Units må ikke koste mere end 450 point (Gælder ikke characters)(ogre kingdom har max på 550).
Koster en model 1-5 point eller mindre må unit size max være 50 modeller, koster de 6 - 7 point må max være på 40, 8 -12 point må der max være 30 modeller og koster de 13-18 må der max være 20 modeller i en unit og koster de 19+ point per model må der max være 15 modeller i uniten.
I alle tilfælde tæller udrustning også til den pris man bruger til at beregne max (undtagen upgrades som Banner, Musician, Fanatics osv). Feks. Hvis en Orc tager Big Un upgrade tæller den som at koste 8 point i stedet for 6 og kan derfor kun tages i units af 30 modeller i stedet for 40.
Redigeret d. 20. Sep. 2011 kl. 12:30
Point: Alle
Malekrav: Ingen. Høng-Crewet Standard – Proxy all you want.
Special Characters/Named Characters: Ingen restriktioner
Følgende er Banned: Intet
Generelle Restriktioner:
- Restriktioner fra BRB gælder stadig – Altså maksimum 25 % på Lords, Heroes og Rare, max 50 % på Special og min. 25 % på Core
- Max 2 af de samme karakterer - også hvis den ene er en BSB (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 3 af de samme Core enheder (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 2 af de samme Special og Rare enheder (Yderligere koster + 50 % pts rundet op)
- Max 1 over 18" skydende model for hver 2 ikke skydende
Magic:
Ingen ændringer
Model Cap:
Units må ikke koste mere end 450 point (Gælder ikke characters)(ogre kingdom har max på 550).
Koster en model 1-5 point eller mindre må unit size max være 50 modeller, koster de 6 - 7 point må max være på 40, 8 -12 point må der max være 30 modeller og koster de 13-18 må der max være 20 modeller i en unit og koster de 19+ point per model må der max være 15 modeller i uniten.
I alle tilfælde tæller udrustning også til den pris man bruger til at beregne max (undtagen upgrades som Banner, Musician, Fanatics osv). Feks. Hvis en Orc tager Big Un upgrade tæller den som at koste 8 point i stedet for 6 og kan derfor kun tages i units af 30 modeller i stedet for 40.
Er dette nogle restriktioner vi overvejer at begynde at bruge? Umiddelbart synes jeg det virker som en god idé; de gør hærene mere varierede, uden at være for stramme. Her mener jeg Steffens version.
Hvad tænker andre?
Redigeret d. 23. Aug. 2011 kl. 11:37
Hvad tænker andre?
synes det lyder som nogen glimrende regler. mest af alt fordi nogen af de ting gw nu sender ud kan vaere ret saa broken nu og da. eks ham beastmen shamanen som giver alle modstanderens units indenfor 24 d6 wounds. men det er nu ikke fordi jeg personligt synes vi er saa slemme til powerplay og dem der er, ved man det i forvejen.
Ovenstående kan i hvert fald sagtens bruges til at lave gode Bret og Ogre hære, så jeg slår gerne et slag for det
Lige præcis special characters tager mit forslag så ikke højde for, men i tilfælde af en fremtidig turnering, så kan vi jo overveje det.
Til en turnering bør vi os overveje deres system med point for de kampe man spiller og så er det den med flest point der vinder til sidst.
Lige præcis special characters tager mit forslag så ikke højde for, men i tilfælde af en fremtidig turnering, så kan vi jo overveje det.
Til en turnering bør vi os overveje deres system med point for de kampe man spiller og så er det den med flest point der vinder til sidst.
tja eftersom jeg ikke spiller daemons mere er jeg frisk på at prøve dine restrictions af. de betyder ikke lige så meget for warriors som for daemons
fint, saa giver det mig ogsaa lidt mulighed for at regne paa en ork haer mod mads. nu jeg har en ide om restriktioner.
Super. Jeg synes, vi skal overveje en turnering i fantasy til næste GW. Hvornår den så end kommer til at ligge.
måske skulle vi også indføre nogle 40k regler om granater.
hver unit kan kaste et antal granater + deres våben, har et styrke på et eller andet med et rækkevide på dobbelte af unitens "normale" Strength karakteristik.
bare et forslag
hver unit kan kaste et antal granater + deres våben, har et styrke på et eller andet med et rækkevide på dobbelte af unitens "normale" Strength karakteristik.
bare et forslag
lige umiddelbart syntes jeg at granater fungerer fint som de er. hvis vi skal have dem til at virke på den måde du beskriver så skal vi til at overveje om de skal koste ekstra point osv. af hensyn til balance i spillet. Samt hvilke granater man kan kaste med og hvorfor / hvorfor ikke.
jeg har måske nogle ideer til at få det til at fungere:
hver mand kan kaste én granat per shooting phase, men hver unit må højst kaste 10 granater (så 30 orkere kaster ligeså mange granater som 10 space marines f.eks.)
kun assault, krak og defensive granater kan kastes. andre typer granater er enten for dårligt balanceret (tankbusta bombs) eller skal bruges en anden måde at montere den på.
assault granater skal bruge small blast marker og scatter som normalt, med enten 3 eller 4 i styrke.
krak granater bruger kasteren´s ballistic skill for at ramme (ligesom at skyde et våben) og skader mellem 6 eller 8.
defensive granater rammer ligesom krak granater, men de reducere den ramte units I og A med 1 indtil næste tur.
assault og defensive granater bliver 3 point dyrere (4 hvis de er styrke 4), mens krak granater bliver 4 point dyrere.
hver mand kan kaste én granat per shooting phase, men hver unit må højst kaste 10 granater (så 30 orkere kaster ligeså mange granater som 10 space marines f.eks.)
kun assault, krak og defensive granater kan kastes. andre typer granater er enten for dårligt balanceret (tankbusta bombs) eller skal bruges en anden måde at montere den på.
assault granater skal bruge small blast marker og scatter som normalt, med enten 3 eller 4 i styrke.
krak granater bruger kasteren´s ballistic skill for at ramme (ligesom at skyde et våben) og skader mellem 6 eller 8.
defensive granater rammer ligesom krak granater, men de reducere den ramte units I og A med 1 indtil næste tur.
assault og defensive granater bliver 3 point dyrere (4 hvis de er styrke 4), mens krak granater bliver 4 point dyrere.
det ville så sætte en space marine på 20pts. per model da granater er standard udstyr. dette alene ville gøre det uaktuelt fra mit synspunkt.
Derudover så kommer spørgsmålet om hvorvidt de skal være assault grenades eller ej.
men derudover kan jeg så også udfra et fluff wise perspective stille spørgsmåls tegn ved hvorfor en spacemarine ikke kan kaste en meltabomb der er magnetisk aktiveret...
Derudover så kommer spørgsmålet om hvorvidt de skal være assault grenades eller ej.
men derudover kan jeg så også udfra et fluff wise perspective stille spørgsmåls tegn ved hvorfor en spacemarine ikke kan kaste en meltabomb der er magnetisk aktiveret...
du har ret i det, du siger rallas. måske skal der tilføjes, at modeller, der allerede har granater, ikke behøver at betale halvt så meget (rundet ned).
måske skulle man tillade andre granater at blive kastet på samme måde som krak, men med -1 for at ramme.
måske skulle man tillade andre granater at blive kastet på samme måde som krak, men med -1 for at ramme.
Jeg synes house rules er fin måde, at gøre spillet sjovere for alle parter. Men at begynde, at ændre på ting som granater, og andre grundlæggende regler er dumt.
Jeg synes, det gør det mere besværligt at ændre reglerne for granater i hvert fald.
Det giver for mange individuelle skydeangreb for en enhed og alt for mange blastmarkers. Hvem ville i så fald ikke droppe alt assault imod orcs, IG, Tyranid eller Eldar for at bombe deres dårlige armour med granater og rapidfire?
Desuden er det ikke alle hære der har adgang til granater.
Tror hellere vi skal se på måder, at customize baner, missioner og army composition. Fx nogle regler for at have enheder med fra andre hære kunne være interessant?
Men Frederik! Jeg synes, at du skal skrive reglerne ned og så prøve dem af i fx en 100 pts kamp med en af os andre. Det kan vel ikke skade...
Redigeret d. 26. Aug. 2011 kl. 07:19
Det giver for mange individuelle skydeangreb for en enhed og alt for mange blastmarkers. Hvem ville i så fald ikke droppe alt assault imod orcs, IG, Tyranid eller Eldar for at bombe deres dårlige armour med granater og rapidfire?
Desuden er det ikke alle hære der har adgang til granater.
Tror hellere vi skal se på måder, at customize baner, missioner og army composition. Fx nogle regler for at have enheder med fra andre hære kunne være interessant?
Men Frederik! Jeg synes, at du skal skrive reglerne ned og så prøve dem af i fx en 100 pts kamp med en af os andre. Det kan vel ikke skade...
det tror jeg jeg gør.
jeg fik egentlig ideen med granaterne da jeg spillede space marine demo, og måske lod jeg mig selv rive med.
den ide med andre enheder i andre hære kunne være interresant... der er en "allied matrix" i GW som man kunne bruge:
http://www.games-workshop.com/gws/content/article.jsp?catId=cat440317a&categoryId=900006§ion=&pIndex=4&aId=3400063&start=5&multiPageMode=true
man kunne sige, at hvis en hær har et sort mærke, kn de ikke blive allieret (så der ikke er space marine + chaos armeer) og de allieret enhed følger army special reglerne for dine egne mænd.
måske skulle man også inkludere en "general" regel som i warhammer fantasy, altså den HQ choice som har den højeste Leadership bliver leder og får nogle ekstra specialregler.
Redigeret d. 26. Aug. 2011 kl. 09:59
jeg fik egentlig ideen med granaterne da jeg spillede space marine demo, og måske lod jeg mig selv rive med.
den ide med andre enheder i andre hære kunne være interresant... der er en "allied matrix" i GW som man kunne bruge:
http://www.games-workshop.com/gws/content/article.jsp?catId=cat440317a&categoryId=900006§ion=&pIndex=4&aId=3400063&start=5&multiPageMode=true
man kunne sige, at hvis en hær har et sort mærke, kn de ikke blive allieret (så der ikke er space marine + chaos armeer) og de allieret enhed følger army special reglerne for dine egne mænd.
måske skulle man også inkludere en "general" regel som i warhammer fantasy, altså den HQ choice som har den højeste Leadership bliver leder og får nogle ekstra specialregler.
En ork hær Jens? :) Hvad blev der af dine dværge? Ikke at jeg har noget imod at spille mod orker!
mere for at du kan faa lov til at taeve bad guys med slayers, empire, og kislev
hvad med plyndrede køretøjer?
for hver loota enhed med mindst 2 mekboys, kan man ta et køretøj fra en anden arme, give den et af dens armes opgraderinger, og kan få alle opgraderinger, som en looted wagon kan få.
BS bliver reduceret til 2 for køretøjet hvis det ikke er det i forvejen og den får "Don´t Press Dat!" special reglen.
slår en looted wagon (i min mening i hvert fald).
for hver loota enhed med mindst 2 mekboys, kan man ta et køretøj fra en anden arme, give den et af dens armes opgraderinger, og kan få alle opgraderinger, som en looted wagon kan få.
BS bliver reduceret til 2 for køretøjet hvis det ikke er det i forvejen og den får "Don´t Press Dat!" special reglen.
slår en looted wagon (i min mening i hvert fald).
hvad med plyndrede køretøjer?
for hver loota enhed med mindst 2 mekboys, kan man ta et køretøj fra en anden arme, give den et af dens armes opgraderinger, og kan få alle opgraderinger, som en looted wagon kan få.
BS bliver reduceret til 2 for køretøjet hvis det ikke er det i forvejen og den får Don´t Press Dat! special reglen.
det er bedre end en looted wagon (i min mening i hvert fald). Måske skulle den også blive dyrere...
Redigeret d. 31. Aug. 2011 kl. 15:21
for hver loota enhed med mindst 2 mekboys, kan man ta et køretøj fra en anden arme, give den et af dens armes opgraderinger, og kan få alle opgraderinger, som en looted wagon kan få.
BS bliver reduceret til 2 for køretøjet hvis det ikke er det i forvejen og den får Don´t Press Dat! special reglen.
det er bedre end en looted wagon (i min mening i hvert fald). Måske skulle den også blive dyrere...
hvad angaar saadan regel aendringer vil jeg sige at det er op til dig og din modstander frederik, for eksempel har jeg et spil aftalt med mads naar jeg engang kommer hjem hvor han maa lave en mixet empire, kislev og dvaerge haer fordi vi syntes det kunne vaere fedt og isaar fordi han har figurerne til det. hvis du tropper op med nogen fede ´laante" vehicles fra andre haer, ville jeg supernemt kunne overtales til at de havde deres oprindelig stats. dog vil jeg kun mene dette til hyggespil, da lootede wagon er mere skabt til turneringsspil, da den har en mere fast ramme.
nårh ja. fair ´nuff.
har i noget imod, at jeg bruger regler og pris for fremkaldte demoner fra codex: daemons i stedet for summoned daemons i codex: chaos space marines (undtagen om hvordan man fremkalder dem)?
det jeg mener med det, var at kunne købe demoner indenfor samme kategori som summoned daemons, for så at bruge reglerne og priserne for dem i stedet for (for eksempel: jeg køber en great unclean one, i stedet for en greater daemon, så jeg kommer til at betale 160 points i stedet for 100).
jeg spørger, fordi at gamers weekend er rundt om hjørnet, og jeg lige ville se, om det var i orden eller ej (og undskyld hvis noget er det er forvirrende).
ooog jeg lægger også lige den her her: http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/405456.page
måske lidt for buffed, men tænkte lige at jeg ville vise det til jer.
Redigeret d. 24. Oct. 2011 kl. 10:52
det jeg mener med det, var at kunne købe demoner indenfor samme kategori som summoned daemons, for så at bruge reglerne og priserne for dem i stedet for (for eksempel: jeg køber en great unclean one, i stedet for en greater daemon, så jeg kommer til at betale 160 points i stedet for 100).
jeg spørger, fordi at gamers weekend er rundt om hjørnet, og jeg lige ville se, om det var i orden eller ej (og undskyld hvis noget er det er forvirrende).
ooog jeg lægger også lige den her her: http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/405456.page
måske lidt for buffed, men tænkte lige at jeg ville vise det til jer.
Hvis det gælder en 40k turnering, så spørg dem som står for turneringsreglerne.
Det virker dog til, at du spørger generelt. Så svaret er, at det kan man kun svare på individuelt. Spørg den enkelte modstander, du skal møde, om det er i orden med ham.
Vi har ingen faste foreningsregler omkring house-rules eller lignende, hvis det er sådan nogle, du fisker efter.
Jeg har forresten ikke modtaget nogen tilmelding fra hverken du eller din bror. Tilmeldingsfristen var i lørdags, så i har travlt, hvis i skal med.
Det virker dog til, at du spørger generelt. Så svaret er, at det kan man kun svare på individuelt. Spørg den enkelte modstander, du skal møde, om det er i orden med ham.
Vi har ingen faste foreningsregler omkring house-rules eller lignende, hvis det er sådan nogle, du fisker efter.
Jeg har forresten ikke modtaget nogen tilmelding fra hverken du eller din bror. Tilmeldingsfristen var i lørdags, så i har travlt, hvis i skal med.
- ** (censorerer lige det ud). mig og min familie var i sverige i sidste uge, så vi vidste ikke, at det var i forgårs.
må få de gamle til at betale.