Høng-Crewet
Evaluering af vores lørdags-scenarier
I en anden tråd spurgte Camilla, om folk evaluerer lørdags-scenarierne, når de kommer ind. Jeg tror ikke rigtig, der kom noget svar, men jeg tænkte, at man kunne gøre det her i stedet. Så nu har jeg oprettet en tråd til evaluering af vores lørdags-scenarier. Man kan også bare skrive, hvad man generelt synes er godt eller skidt i et lørdags-scenarie.
Så vil de, der har lyst til at lave scenarier, kunne gå herind og se, hvad folket vil ha :)
Så vil de, der har lyst til at lave scenarier, kunne gå herind og se, hvad folket vil ha :)
Josefine, min egen lille forslagsmaskine - you amaze me once again
Jamen så vil jeg da starte:
Generelt er det meget skægt (eller det var det i hvert fald sidst jeg var med, hvilket, må jeg jo nok indrømme er lidt lang tid siden) men der er nogle "problemer" der går igen:
- normalt har ikke alle roller et egentligt plot (hvilket vanskeliggøre spillet for den enkelte, man ved ikke hvad man skal lave ud over at høste "marken" eller slå på konen) dette gør også nogle gange at folk selv finder på ting (og her mener jeg mest ikke-så-heldige-ting) at lave, og i værste fald finder de på deres egne evner bare for at have noget at lave. I andre tilfælde er det mere uskyldige ting folk finder på, hvilket da kan være spilskabende, men det kan godt være ret trættende ikke at have noget at lave, og så synes jeg ikke man kan bebrejde dem for at skyde hjorte med sten (at jeg så var blevet bundet fast til den først af en soldat er en hel anden historie)
- der er for mange overnaturlige-suprmagiske-ildlynspile-flyvende objekter-udødelige kæmpekrigere-halløj-pjat der får det hele til at virke rimlig plat, og folk... ja ved sgu ikke... dur ikke... VÆK!
Og så kalder 3mEN1 - så jeg smutter!
Jamen så vil jeg da starte:
Generelt er det meget skægt (eller det var det i hvert fald sidst jeg var med, hvilket, må jeg jo nok indrømme er lidt lang tid siden) men der er nogle "problemer" der går igen:
- normalt har ikke alle roller et egentligt plot (hvilket vanskeliggøre spillet for den enkelte, man ved ikke hvad man skal lave ud over at høste "marken" eller slå på konen) dette gør også nogle gange at folk selv finder på ting (og her mener jeg mest ikke-så-heldige-ting) at lave, og i værste fald finder de på deres egne evner bare for at have noget at lave. I andre tilfælde er det mere uskyldige ting folk finder på, hvilket da kan være spilskabende, men det kan godt være ret trættende ikke at have noget at lave, og så synes jeg ikke man kan bebrejde dem for at skyde hjorte med sten (at jeg så var blevet bundet fast til den først af en soldat er en hel anden historie)
- der er for mange overnaturlige-suprmagiske-ildlynspile-flyvende objekter-udødelige kæmpekrigere-halløj-pjat der får det hele til at virke rimlig plat, og folk... ja ved sgu ikke... dur ikke... VÆK!
Og så kalder 3mEN1 - så jeg smutter!
Det der kunne være sjovt, bare én gang, var at lave et scenarie hvor man lever en ganske normal dag. Dvs. ingen der prøver at tage verdensherredømmet (udover Josefine), ingen vildt seje dæmoner eller lignende. Bare en ganske normal dag, hvor byvagten har sit daglige turmul med bønderne, måske en karavane som kommer for at aflevere luksusvare til greven eller baronen. Det sædvanelige angreb fra de dumme gobliner, som byvagten har vænnet sig fordi goblinerne har gjort det dag ud og dag ind i mange år.
Det er sådan en slags scenarie, som jeg mener, ville være godt for folk, så lærer de sådan lidt mere end at slå med et våben.
PS. Helle for at være den dovne overbonde
Det er sådan en slags scenarie, som jeg mener, ville være godt for folk, så lærer de sådan lidt mere end at slå med et våben.
PS. Helle for at være den dovne overbonde
Rettet d.2006-4-20 22:29:57 af Allan larsen
I netop sådan et scenarie ville det være vigtigt at give alle sine spillere noget bestemt at lave, ellers tror jeg, de kommer til at kede sig. Men hvis hver har deres lille hverdags-mission eller drøm at forfølge, tror jeg sagtens, det ville kunne lade sig gøre.
(og jeg ER verdensherredømmeherskerinde! Der er bare ingen der ved det endnu, så schhh...)
(og jeg ER verdensherredømmeherskerinde! Der er bare ingen der ved det endnu, så schhh...)
Det som Allan nævner er en rigtig god ide, men dertil vil jeg så påpege at det også er den slags der kræver mere forberedelse, lige osm Josefine siger...
Man kunne(hvilket jeg engang havde en ide om. Har jeg ikke givet dig, Allan, det jeg engang havde lavet om "Livet i Frederiks-et eller andet???) lave en mindre kampagne som handlede netop dette "byliv", som det vel er at Allan efterlyser.
Det kunne sagtens være en gang om måneden, hvor man kun spillede dette til live og tiden imellem kunne jo så bruges til forberedelse af forskellige karat???
-Men måske dette skulle være en helt ny debat?
Mht. til alt det vilde overnaturlige, som scenarierne plejer at være præget af, så tror og syntes jeg, at det er en normal "periode" man som liver skal have overstået. En periode som jeg vel at mærke syntes er sund og god for alle Mange "nye" forbinder jo live med magi og dæmoner som de har set på film og læst om i Dragonlance, så det er vel naturligt de selv vil være "heltene"... Herregud det ville vi jo selv(jeg ville i hvert fald) den gang vi begyndte. Nu har vi jo bare udviklet os og ved at der er andet ved live der er sjovt...
Derfor må det jo så også være os("ældre" spillere) der griber handsken og viser dem noget nyt?
Uden at skulle begynde en mudderkamp, så tror jeg lidt problemet ligger i at "os" ældre ikke gider hjælpe de nye videre. De gange jeg har været forbi Høng på det sidste syntes jeg har været præget af at det kun er de nye der er undefor og live rundt. Jeg kan godt forstå at "os" der har prøvet andet måske ikke gider de her mindre nyskabende scenarier, men det er også mit indtryk at der ikke er nogen der gør noget for at få dem til at udvikle deres scenarier?
Måske man skulle se om selv gør noget for det inden man helt dræber deres ideer.
Og, ja ved godt at det er nemmere at sige end at gøre. Specielt fordi jeg sidder 1200 km syd for Høng, men syntes lige jeg ville give mit besyv med.
Thüß og god weekend!
Man kunne(hvilket jeg engang havde en ide om. Har jeg ikke givet dig, Allan, det jeg engang havde lavet om "Livet i Frederiks-et eller andet???) lave en mindre kampagne som handlede netop dette "byliv", som det vel er at Allan efterlyser.
Det kunne sagtens være en gang om måneden, hvor man kun spillede dette til live og tiden imellem kunne jo så bruges til forberedelse af forskellige karat???
-Men måske dette skulle være en helt ny debat?
Mht. til alt det vilde overnaturlige, som scenarierne plejer at være præget af, så tror og syntes jeg, at det er en normal "periode" man som liver skal have overstået. En periode som jeg vel at mærke syntes er sund og god for alle Mange "nye" forbinder jo live med magi og dæmoner som de har set på film og læst om i Dragonlance, så det er vel naturligt de selv vil være "heltene"... Herregud det ville vi jo selv(jeg ville i hvert fald) den gang vi begyndte. Nu har vi jo bare udviklet os og ved at der er andet ved live der er sjovt...
Derfor må det jo så også være os("ældre" spillere) der griber handsken og viser dem noget nyt?
Uden at skulle begynde en mudderkamp, så tror jeg lidt problemet ligger i at "os" ældre ikke gider hjælpe de nye videre. De gange jeg har været forbi Høng på det sidste syntes jeg har været præget af at det kun er de nye der er undefor og live rundt. Jeg kan godt forstå at "os" der har prøvet andet måske ikke gider de her mindre nyskabende scenarier, men det er også mit indtryk at der ikke er nogen der gør noget for at få dem til at udvikle deres scenarier?
Måske man skulle se om selv gør noget for det inden man helt dræber deres ideer.
Og, ja ved godt at det er nemmere at sige end at gøre. Specielt fordi jeg sidder 1200 km syd for Høng, men syntes lige jeg ville give mit besyv med.
Thüß og god weekend!
Rettet d.2006-4-21 7:14:10 af Steffen Jørgensen
Jeg synes bestemt heller ikke man skal dræbe de nyes "ideer" (for ja, det er jo nok noget de fleste skal igennem) men ligesom at alt ikke skal foregå på mine præmisser, så er det jo heller ikke hele tiden de "nye" der skal have deres vilje, det handler om at gå på kompromis så alle har det sjovt... Det plejer da også at være meget sjovt at der er lidt magi eller overnaturlige væsner/dikkedarer med, men det der med at alle er superhelte og vil hedder Legolas - det holder bare ikke! Tror også det var Mads der (i en anden tråd) nævnte noget med at hvis man vil spille stor kriger så måtte man altså lære at slås, det hjælper ikke bare at have 26 KP og et magisk tohåndssværd
Synes at Allans forslag lyder rigtig godt, men det understreger bare det jeg skrev i går - at alle er nødt til at have noget at lave, at man giver folk nogle mål (eller lader dem bestemme selv, inden for rimlighedens grænser selvfølgelig) for ellers tror jeg også bare det går galt.
Hvis de nye/yngre/uerfarne-hvad vi nu skal kalde dem gerne vil spille heltene så er det sådan set fint med mig - tror at når man har prøvet det et stykke tid så finder man ud af at det faktisk tit er de lidt mere skæve roller som fx landsbytossen, den stædige overbonde eller baronens forræderiske skøge der er sjove at spille - men det er nok bare mig...
Og Josefine: Selvfølgelig er du det - men du har lovet mig det gamle Sovjet og Cuba! (du ved det bare ikke helt)
Synes at Allans forslag lyder rigtig godt, men det understreger bare det jeg skrev i går - at alle er nødt til at have noget at lave, at man giver folk nogle mål (eller lader dem bestemme selv, inden for rimlighedens grænser selvfølgelig) for ellers tror jeg også bare det går galt.
Hvis de nye/yngre/uerfarne-hvad vi nu skal kalde dem gerne vil spille heltene så er det sådan set fint med mig - tror at når man har prøvet det et stykke tid så finder man ud af at det faktisk tit er de lidt mere skæve roller som fx landsbytossen, den stædige overbonde eller baronens forræderiske skøge der er sjove at spille - men det er nok bare mig...
Og Josefine: Selvfølgelig er du det - men du har lovet mig det gamle Sovjet og Cuba! (du ved det bare ikke helt)
Rettet d.2006-4-21 10:59:11 af Camilla
Det er bestemt ikke bare dig Camilla :-)
Syntes det kunne være en rigtig god ide at arbejde videre med det Allan nævner, og så kan det jo lige så godt køres sammen med de nye regler og den nye verden som folk jo allerede arbejder på...
Syntes det kunne være en rigtig god ide at arbejde videre med det Allan nævner, og så kan det jo lige så godt køres sammen med de nye regler og den nye verden som folk jo allerede arbejder på...
Ang. det med at man skal igennem en fase, så skal det ses i sammenhæng med folks alder. Det er kombination af de to, som skaber de syn man har på rollespillet.
Umiddelbart vil jeg påstå at det to "skalaer" som tilsammen udgør hvordan man ser på rollespillet.
Den ene skala er ens alder (modenhed er nok et bedre ord, men alt for farligt at definere): Jo yngre man er, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man powers eternal.
Den anden skala er hvor lang tid man har spillet rollespil: Jo kortere tid man har spillet, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man power eternal.
You get the point.
Jeg har set folk, som ikke var teenagere, som slet ikke kan forestille sig en "almindelig" rolle, og jeg har set teenagere som sagtens kunne. Problemet med størstedelen af vores folk er så, at de er unge på begge skalaer... (husk at skalaer er individuelle, det tager længere tid for nogle at bevæge sig på den enkelte skala end andre).
Et ungdomsskolehold som vores er derfor godt at have, således at vi kan få rykket folk på de skalaer, inden de kommer ud og fucker up til reele scenarier. Nogle af de ting man så kan diskutere er:
- Hvordan rykker man folk på de skalaer?
- Skal man overhovedet prøve at rykke dem, eller er det bedst/sundest at de rykker den selv?
- Kan man rykke folk på skalaerne?
Jeg er desværre ikke pædagog, så jeg har ingen klare svar. Måden jeg har holdet på ligger op til en blanding af at hjælpe dem med at rykke sig på skalaerne, og selv at lade rykke sig. Det sidste tror jeg er vigtigt, da jeg mener at egen erfaring har meget større vedhængende effekt, end erfaring viderefortalt fra andre.
For at gøre situationen endnu værre, så har vi andre faktorer der spiller ind.
- World of Warcraft. Folk som er ved at være kommet lidt op ad skalaerne har fundet et narko der holder dem væk, og derfor forhindrer dem i at vise vej til dem lige under dem.
- Magic the Gathering. Det er fint at folk spiller det, men det hjælper ikke på at få folk udenfor.
- Vinterhalvåret. Ungdomsskolen starter lige inden det bliver sygelig koldt. Ingen gidder rulle rundt i sne og det er derfor svært at få folk ordentligt igang, inden de bliver pacificeret af fader vinter. I vinteren mister vi så en del folk, og starten af det nye år bliver herved en dal i antal fremmødte om lørdagen. Hvilket igen medfører mindre lyst til at lave scenarier.
- Faldende solidaritet. Danmark er ikke længere så solidarisk som det har været. Folk begynder at tænke mere på sig selv. Den enkelte vil ikke ofre sig for flokken. Man forventer at andre har lavet ting for én. Herved nedsættes antallet af scenarier merkant... se også på antallet af sommerscenarier vi har haft at vælge iblandt de sidste par år... sørgelig... (skide borgelige assholes )
Der er uden tvivl langt flere faktorer der spiller ind, men som et simpelt menneske er jeg ikke i stand til at overskue dem alle pt. Måske kan vore verdenshersker uddybe?
Det er svært at komme med løsninger til dette problem, for meget af det indkluderer problemet med at ændre folk. Det er langt fra nemt. Man kan påvirke folk over lange perioder til at tænke anderledes (hvorved man unægteligt selv bliver påvirket), men prøver man hurtigt at ændre folk, opnår man oftest det modsatte af det ønskede.
For at komme lidt mere tilbage til emnet, så synes jeg faktisk ikke Allans idé er så dårlig heller. Vi har ikke særlig mange tilbage, som ligger langt nede på de to skalaer kombineret, og det kan måske godt lykkedes. Sagen er så bare, at vi skal initialisere det. Dette inkluderer flere ting:
- Nogle som stabler en setting på benene. Herved mener jeg ting som verdenen, historien, området osv.
- Der skal udarbejdes noget materiale som kan udleveres, og inspirere de, som ikke arrangerer det, til at skrive karakterer/lave kostumer osv. (måske det sværeste punkt)
- Nogle skal tage de indleverede historier, og flette dem nok sammen igennem relationer til at folk har noget at lave, når de nu ikke skal slås/redde verden.
Der skal altså en arrangørgruppe på banen.
Når man så har klaret alle de ting (bravo!), så kan man lige så godt lave det videre til en kampagne. Ingen grund til at al det arbejde kun skal bruges én gang. Dette medfører så endnu et punkt:
- Nogle skal vide hvad der er sket og vende dette til en fornuftig start næste gang.
- Der skal tages hensyn til at det ikke altid er de samme som dukker op.
- Der skal tænkes over hvordan man redder situationer, som egentlig fucker det hele op (newbie på killingspree f.eks.)
Igen er der sikkert flere punkter, men dem er der ingen grund til at remse op. Tror jeg har skrevet nok snart...
Hvis der er nogle der er friske på at tage udfordringen op, som Allan har stillet op, så ville det være alt for fedt, men har vi nogle som vil/kan ofre sig nok for gruppen? (Husk at arbejdet har masser af belønning i sig selv)
Umiddelbart vil jeg påstå at det to "skalaer" som tilsammen udgør hvordan man ser på rollespillet.
Den ene skala er ens alder (modenhed er nok et bedre ord, men alt for farligt at definere): Jo yngre man er, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man powers eternal.
Den anden skala er hvor lang tid man har spillet rollespil: Jo kortere tid man har spillet, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man power eternal.
You get the point.
Jeg har set folk, som ikke var teenagere, som slet ikke kan forestille sig en "almindelig" rolle, og jeg har set teenagere som sagtens kunne. Problemet med størstedelen af vores folk er så, at de er unge på begge skalaer... (husk at skalaer er individuelle, det tager længere tid for nogle at bevæge sig på den enkelte skala end andre).
Et ungdomsskolehold som vores er derfor godt at have, således at vi kan få rykket folk på de skalaer, inden de kommer ud og fucker up til reele scenarier. Nogle af de ting man så kan diskutere er:
- Hvordan rykker man folk på de skalaer?
- Skal man overhovedet prøve at rykke dem, eller er det bedst/sundest at de rykker den selv?
- Kan man rykke folk på skalaerne?
Jeg er desværre ikke pædagog, så jeg har ingen klare svar. Måden jeg har holdet på ligger op til en blanding af at hjælpe dem med at rykke sig på skalaerne, og selv at lade rykke sig. Det sidste tror jeg er vigtigt, da jeg mener at egen erfaring har meget større vedhængende effekt, end erfaring viderefortalt fra andre.
For at gøre situationen endnu værre, så har vi andre faktorer der spiller ind.
- World of Warcraft. Folk som er ved at være kommet lidt op ad skalaerne har fundet et narko der holder dem væk, og derfor forhindrer dem i at vise vej til dem lige under dem.
- Magic the Gathering. Det er fint at folk spiller det, men det hjælper ikke på at få folk udenfor.
- Vinterhalvåret. Ungdomsskolen starter lige inden det bliver sygelig koldt. Ingen gidder rulle rundt i sne og det er derfor svært at få folk ordentligt igang, inden de bliver pacificeret af fader vinter. I vinteren mister vi så en del folk, og starten af det nye år bliver herved en dal i antal fremmødte om lørdagen. Hvilket igen medfører mindre lyst til at lave scenarier.
- Faldende solidaritet. Danmark er ikke længere så solidarisk som det har været. Folk begynder at tænke mere på sig selv. Den enkelte vil ikke ofre sig for flokken. Man forventer at andre har lavet ting for én. Herved nedsættes antallet af scenarier merkant... se også på antallet af sommerscenarier vi har haft at vælge iblandt de sidste par år... sørgelig... (skide borgelige assholes )
Der er uden tvivl langt flere faktorer der spiller ind, men som et simpelt menneske er jeg ikke i stand til at overskue dem alle pt. Måske kan vore verdenshersker uddybe?
Det er svært at komme med løsninger til dette problem, for meget af det indkluderer problemet med at ændre folk. Det er langt fra nemt. Man kan påvirke folk over lange perioder til at tænke anderledes (hvorved man unægteligt selv bliver påvirket), men prøver man hurtigt at ændre folk, opnår man oftest det modsatte af det ønskede.
For at komme lidt mere tilbage til emnet, så synes jeg faktisk ikke Allans idé er så dårlig heller. Vi har ikke særlig mange tilbage, som ligger langt nede på de to skalaer kombineret, og det kan måske godt lykkedes. Sagen er så bare, at vi skal initialisere det. Dette inkluderer flere ting:
- Nogle som stabler en setting på benene. Herved mener jeg ting som verdenen, historien, området osv.
- Der skal udarbejdes noget materiale som kan udleveres, og inspirere de, som ikke arrangerer det, til at skrive karakterer/lave kostumer osv. (måske det sværeste punkt)
- Nogle skal tage de indleverede historier, og flette dem nok sammen igennem relationer til at folk har noget at lave, når de nu ikke skal slås/redde verden.
Der skal altså en arrangørgruppe på banen.
Når man så har klaret alle de ting (bravo!), så kan man lige så godt lave det videre til en kampagne. Ingen grund til at al det arbejde kun skal bruges én gang. Dette medfører så endnu et punkt:
- Nogle skal vide hvad der er sket og vende dette til en fornuftig start næste gang.
- Der skal tages hensyn til at det ikke altid er de samme som dukker op.
- Der skal tænkes over hvordan man redder situationer, som egentlig fucker det hele op (newbie på killingspree f.eks.)
Igen er der sikkert flere punkter, men dem er der ingen grund til at remse op. Tror jeg har skrevet nok snart...
Hvis der er nogle der er friske på at tage udfordringen op, som Allan har stillet op, så ville det være alt for fedt, men har vi nogle som vil/kan ofre sig nok for gruppen? (Husk at arbejdet har masser af belønning i sig selv)
Orh hvad, der er rent faktisk nogen som kan li min idé :D
Jeg har desværre ikke tid til at lave det, ellers ville jeg frygtelig gerne.
Jeg skal dog se om jeg kan få nogle ideer til det :D
Jeg har desværre ikke tid til at lave det, ellers ville jeg frygtelig gerne.
Jeg skal dog se om jeg kan få nogle ideer til det :D