Forside > Online Forum > Scenarier
Brugere Log på
Høng-Crewet

Evaluering af vores lørdags-scenarier

Josefine Lund Ludvigsen

d. 20. Apr. 2006 kl. 00:13

I en anden tråd spurgte Camilla, om folk evaluerer lørdags-scenarierne, når de kommer ind. Jeg tror ikke rigtig, der kom noget svar, men jeg tænkte, at man kunne gøre det her i stedet. Så nu har jeg oprettet en tråd til evaluering af vores lørdags-scenarier. Man kan også bare skrive, hvad man generelt synes er godt eller skidt i et lørdags-scenarie.

Så vil de, der har lyst til at lave scenarier, kunne gå herind og se, hvad folket vil ha :)

Steffen Jørgensen

d. 21. Apr. 2006 kl. 13:37

Det er bestemt ikke bare dig Camilla :-)

Syntes det kunne være en rigtig god ide at arbejde videre med det Allan nævner, og så kan det jo lige så godt køres sammen med de nye regler og den nye verden som folk jo allerede arbejder på...

Steven Poulsen

d. 21. Apr. 2006 kl. 14:04

Ang. det med at man skal igennem en fase, så skal det ses i sammenhæng med folks alder. Det er kombination af de to, som skaber de syn man har på rollespillet.

Umiddelbart vil jeg påstå at det to "skalaer" som tilsammen udgør hvordan man ser på rollespillet.

Den ene skala er ens alder (modenhed er nok et bedre ord, men alt for farligt at definere): Jo yngre man er, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man powers eternal.

Den anden skala er hvor lang tid man har spillet rollespil: Jo kortere tid man har spillet, jo mindre modent ser man på rollespillet og jo mere forventer man power eternal.
You get the point.

Jeg har set folk, som ikke var teenagere, som slet ikke kan forestille sig en "almindelig" rolle, og jeg har set teenagere som sagtens kunne. Problemet med størstedelen af vores folk er så, at de er unge på begge skalaer... (husk at skalaer er individuelle, det tager længere tid for nogle at bevæge sig på den enkelte skala end andre).

Et ungdomsskolehold som vores er derfor godt at have, således at vi kan få rykket folk på de skalaer, inden de kommer ud og fucker up til reele scenarier. Nogle af de ting man så kan diskutere er:
- Hvordan rykker man folk på de skalaer?
- Skal man overhovedet prøve at rykke dem, eller er det bedst/sundest at de rykker den selv?
- Kan man rykke folk på skalaerne?

Jeg er desværre ikke pædagog, så jeg har ingen klare svar. Måden jeg har holdet på ligger op til en blanding af at hjælpe dem med at rykke sig på skalaerne, og selv at lade rykke sig. Det sidste tror jeg er vigtigt, da jeg mener at egen erfaring har meget større vedhængende effekt, end erfaring viderefortalt fra andre.

For at gøre situationen endnu værre, så har vi andre faktorer der spiller ind.
- World of Warcraft. Folk som er ved at være kommet lidt op ad skalaerne har fundet et narko der holder dem væk, og derfor forhindrer dem i at vise vej til dem lige under dem.
- Magic the Gathering. Det er fint at folk spiller det, men det hjælper ikke på at få folk udenfor.
- Vinterhalvåret. Ungdomsskolen starter lige inden det bliver sygelig koldt. Ingen gidder rulle rundt i sne og det er derfor svært at få folk ordentligt igang, inden de bliver pacificeret af fader vinter. I vinteren mister vi så en del folk, og starten af det nye år bliver herved en dal i antal fremmødte om lørdagen. Hvilket igen medfører mindre lyst til at lave scenarier.
- Faldende solidaritet. Danmark er ikke længere så solidarisk som det har været. Folk begynder at tænke mere på sig selv. Den enkelte vil ikke ofre sig for flokken. Man forventer at andre har lavet ting for én. Herved nedsættes antallet af scenarier merkant... se også på antallet af sommerscenarier vi har haft at vælge iblandt de sidste par år... sørgelig... (skide borgelige assholes )

Der er uden tvivl langt flere faktorer der spiller ind, men som et simpelt menneske er jeg ikke i stand til at overskue dem alle pt. Måske kan vore verdenshersker uddybe?

Det er svært at komme med løsninger til dette problem, for meget af det indkluderer problemet med at ændre folk. Det er langt fra nemt. Man kan påvirke folk over lange perioder til at tænke anderledes (hvorved man unægteligt selv bliver påvirket), men prøver man hurtigt at ændre folk, opnår man oftest det modsatte af det ønskede.

For at komme lidt mere tilbage til emnet, så synes jeg faktisk ikke Allans idé er så dårlig heller. Vi har ikke særlig mange tilbage, som ligger langt nede på de to skalaer kombineret, og det kan måske godt lykkedes. Sagen er så bare, at vi skal initialisere det. Dette inkluderer flere ting:
- Nogle som stabler en setting på benene. Herved mener jeg ting som verdenen, historien, området osv.
- Der skal udarbejdes noget materiale som kan udleveres, og inspirere de, som ikke arrangerer det, til at skrive karakterer/lave kostumer osv. (måske det sværeste punkt)
- Nogle skal tage de indleverede historier, og flette dem nok sammen igennem relationer til at folk har noget at lave, når de nu ikke skal slås/redde verden.
Der skal altså en arrangørgruppe på banen.
Når man så har klaret alle de ting (bravo!), så kan man lige så godt lave det videre til en kampagne. Ingen grund til at al det arbejde kun skal bruges én gang. Dette medfører så endnu et punkt:
- Nogle skal vide hvad der er sket og vende dette til en fornuftig start næste gang.
- Der skal tages hensyn til at det ikke altid er de samme som dukker op.
- Der skal tænkes over hvordan man redder situationer, som egentlig fucker det hele op (newbie på killingspree f.eks.)

Igen er der sikkert flere punkter, men dem er der ingen grund til at remse op. Tror jeg har skrevet nok snart...

Hvis der er nogle der er friske på at tage udfordringen op, som Allan har stillet op, så ville det være alt for fedt, men har vi nogle som vil/kan ofre sig nok for gruppen? (Husk at arbejdet har masser af belønning i sig selv)

Allan larsen

d. 21. Apr. 2006 kl. 17:19

Orh hvad, der er rent faktisk nogen som kan li min idé :D


Jeg har desværre ikke tid til at lave det, ellers ville jeg frygtelig gerne.

Jeg skal dog se om jeg kan få nogle ideer til det :D

Log på

Forbliv logged på: Log på
Glemt password?
Ny bruger?