Høng-Crewet
Magi
Vi kunne godt tænke os at høre nogle idéer og kommentarer til regelsættets magi-del:
Hvordan skal systemet være? - mana? cirkler? osv.
Hvilke formularer skal være med? - nævn gerne dem vi har brugt før. nogle nye?
Andre ting?
Kom med det :)
Hvordan skal systemet være? - mana? cirkler? osv.
Hvilke formularer skal være med? - nævn gerne dem vi har brugt før. nogle nye?
Andre ting?
Kom med det :)
Så simpelt som muligt... bare et godt råd, for folk bliver meget nemt forvirret og jo flere regler der er om det, jo større chance er der for at folk regel-knepper det (Undskyld udtrykket)
Jeg ved det af ren erfaring fra LL/Guldhænder.
Jeg ved det af ren erfaring fra LL/Guldhænder.
jeg syntes at vi skulle bruge mana systemet ( 2,4,6,8 mana osv. )
med hensyn til formularer.
IDEÈR
Smerte-offeret skal falde sammen i smerte i 10 sek.
Komando-Offeret skal udføre en enstavelses ordre.
ild hånd- giver 2 skade på berørte kropsdel.
ild finger- giver 1 skade på berørte kropsdel og går i
gennem rusting.
frygt- offeret skal spurte væk fra kasteren i 10 sek
dødsvind- 1 KP skade alle steder hvor man bliver ramt eller 1 KP per ramt kropsdel hvis man har flydende KP. Rustninger beskytter ikke mod skaden.
med hensyn til formularer.
IDEÈR
Smerte-offeret skal falde sammen i smerte i 10 sek.
Komando-Offeret skal udføre en enstavelses ordre.
ild hånd- giver 2 skade på berørte kropsdel.
ild finger- giver 1 skade på berørte kropsdel og går i
gennem rusting.
frygt- offeret skal spurte væk fra kasteren i 10 sek
dødsvind- 1 KP skade alle steder hvor man bliver ramt eller 1 KP per ramt kropsdel hvis man har flydende KP. Rustninger beskytter ikke mod skaden.
Rettet d.2006-3-7 14:36:4 af Ottendahl
Til Allan: jeg ville foreslå (bemærk: bare et forslag) at det var dig der stod for magi-regler (du siger jo også at du har forstand på det fra Guldhænder-der-holder-magisk-guldmedaljon-i-guldskrin eller hvad det nu hedder). Og siden du jo ikke har fået din vilje med at skrive skabelsesberetningen som 1st-hand-writer så synes jeg du skulle have ansvaret for dette her...hvis I andre ikke har noget imod det...? Jeg vil i hvert fald blive glad hvis det var folk der gik op i magi der skulle skrive disse regler, tror at udfaldet vil blive bedre
Til Mikkel: Rigtig gode forslag så vidt jeg kan se - men smerte i 2 sekunder? Come on man, det er vist en nybegynder-magiker der har kastet den formular Smerte i 10 sekunder mindst! Men dejligt at se folk herinde
Til Mikkel: Rigtig gode forslag så vidt jeg kan se - men smerte i 2 sekunder? Come on man, det er vist en nybegynder-magiker der har kastet den formular Smerte i 10 sekunder mindst! Men dejligt at se folk herinde
fair nok..
Doom/domme dag- alle inden for 5 eller 10 meter for 1 skade på hver krops del.
Fire bolt- giver 1 skade på ramte krops del
fire ball- giver 2 skade på ramte krops del
ild pil- pilen giver 2 skade
magi pil- pilen giver 2 skade
hilsen mig
Fire bolt- giver 1 skade på ramte krops del
fire ball- giver 2 skade på ramte krops del
ild pil- pilen giver 2 skade
magi pil- pilen giver 2 skade
hilsen mig
Rettet d.2006-3-7 18:49:15 af Ottendahl
stun- offeret skal stå stille og må ikke røre sig i 10 sek.
fire blade- giver 2 skade.
back stap- dræber offeret med det samme ( kan kun bruges når man ikke er set ).
berserk- kan ikke modtage skade i 20 sek og dræber alle fjender. tager skaden efter de 20 sek.
magi skjold- giver et skjold i 5 min og alt skade går ikke ind og man kan ikke røre sig med mindre at man fjerener skjoldet.
blind- offeret kan ikke se noget i 10 sek ( man lukker øjene).
oplivelse- man kan leve en person op som så har 1-1-1.
kontrol- offeret bliver kontroleret af kasteren.
søvn- offeret skal sove.
demon besat- offeret skal gå beserk og smadre alt ( kan dø ).
usynlighed- personen er usynelig i 30 sek eller mindre.
forførelse- brugeren kan kan kontrolere offert så længe at hun forføre ham ( piger/kvinder kan kun bruge det )
skjold slag- offeret bliver stundet i 5 sek.
anti spell- brugeren kan vælge en magi som bliver kastet, så kan han vælge at stoppe med at lave magien ( det koster mana selv om den bliver anti spellet ).
udødelighed- offert er udødelig i 5 min ( der skal være minimum 3 kastere og det vare 10 minuter at lave ritualet ).
fire blade- giver 2 skade.
back stap- dræber offeret med det samme ( kan kun bruges når man ikke er set ).
berserk- kan ikke modtage skade i 20 sek og dræber alle fjender. tager skaden efter de 20 sek.
magi skjold- giver et skjold i 5 min og alt skade går ikke ind og man kan ikke røre sig med mindre at man fjerener skjoldet.
blind- offeret kan ikke se noget i 10 sek ( man lukker øjene).
oplivelse- man kan leve en person op som så har 1-1-1.
kontrol- offeret bliver kontroleret af kasteren.
søvn- offeret skal sove.
demon besat- offeret skal gå beserk og smadre alt ( kan dø ).
usynlighed- personen er usynelig i 30 sek eller mindre.
forførelse- brugeren kan kan kontrolere offert så længe at hun forføre ham ( piger/kvinder kan kun bruge det )
skjold slag- offeret bliver stundet i 5 sek.
anti spell- brugeren kan vælge en magi som bliver kastet, så kan han vælge at stoppe med at lave magien ( det koster mana selv om den bliver anti spellet ).
udødelighed- offert er udødelig i 5 min ( der skal være minimum 3 kastere og det vare 10 minuter at lave ritualet ).
Rettet d.2006-3-7 19:6:44 af Ottendahl
Camilla: Det kan jeg da godt
Mikkel: Jeg ville foreslå at dine råd/magier kommer ned på skrift i dansk, det er trods alt en dansktalende land vi bor i
Og back-stab er vist nok til tyve, ikke magikere og præster.
Mikkel: Jeg ville foreslå at dine råd/magier kommer ned på skrift i dansk, det er trods alt en dansktalende land vi bor i
Og back-stab er vist nok til tyve, ikke magikere og præster.
det er en magi/evne
Dette er sådan her at Back-stab plejer at virke, til de fleste kampagner og scenarier: "Tyven sniger sig om bag ofret, uden at ofret ser det, og stikker sin kniv i ryggen på et punkt der er ømt."
Det er ikke en magievne og er forbeholdt til tyve, ikke magikere.
Det er ikke en magievne og er forbeholdt til tyve, ikke magikere.
Ikke nogle forslag, men blor henvisning til en debat paa Liveforum, som jeg tror i kan faa ngoet ud af. Om ikke andet saa til inspiration eller andet
Magi i live - hvordan?
http://www.liveforum.dk/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=10722
Magi i live - hvordan?
http://www.liveforum.dk/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=10722
Tak for linket Steffen, jeg vil kigge på det idag, når jeg får fri fra skolen
Vi skal nok også passe på ikke at få for MANGE magier... Det skaber bare forvirring og det er ikke altid man gider læse om tredive forskellige formularer, man spiller jo for at have det sjovt
Er forresten imod magier der skader inden for en bestemt radius, ligemeget hvor lille/stor!! Det kan være meget svært at bedømme i eventuelle kampsituationer om man er ramt eller ej..
Og prøv at lade være med at lave for mange magier som lyn og ildpil eller sådan noget crap... Det er sgu nederen at forestille sig sådan nogle effekter.. Gå istedet efter magier med usynlige virkninger eller noget der kan klares med f.eks. mel
Er forresten imod magier der skader inden for en bestemt radius, ligemeget hvor lille/stor!! Det kan være meget svært at bedømme i eventuelle kampsituationer om man er ramt eller ej..
Og prøv at lade være med at lave for mange magier som lyn og ildpil eller sådan noget crap... Det er sgu nederen at forestille sig sådan nogle effekter.. Gå istedet efter magier med usynlige virkninger eller noget der kan klares med f.eks. mel
Så kan jeg kun sige én ting til Mads: Jeg er fuldstændigt enig.
Magi i absolut minimale mængder og jeg vil også prøve at fokusere på at der bliver indraget ritualer med i stedet, da det giver en federe effekt til det i at kaste magi.
Så derfor Mads, bare rolig..
Magi i absolut minimale mængder og jeg vil også prøve at fokusere på at der bliver indraget ritualer med i stedet, da det giver en federe effekt til det i at kaste magi.
Så derfor Mads, bare rolig..
Til nogle af Mikkels idéer (Fire bolt, fire ball, ild pil, magi pil): Vi skal helst ikke have formularer hvor der skal bruges rekvisitter. Det bliver for besværligt og vi smider dem garanteret væk. Mel kan måske lige gå, ved jeg da vi har brugt før.
Til linket: Den generelle holdning i debatten, er så vidt jeg kunne forstå, at man helst ikke ser mel og udråb som "smerte!", da det ødelægger spillet, men at man gerne vil se flere riter (lange riter...)
Jeg er enig i at mel, skumbolde og farvede lygter ødelægger spillet lidt, det er besværligt at have med ud, og tingene bliver væk.
Lange riter mener jeg ikke duer til vores små scenarier, da det bliver for svært at huske dem. Folk er interesseret i hurtigt at komme ud og spille og ikke at sidde og terpe riter.
Udråb som "smerte!", "paralyse!", "frygt!" osv. mener jeg er gode nok til vores scenarier. Det er klart og tydeligt hvad det går ud på, og man kan jo altid spille lidt på det med nogle fagter og underlige ord :)
Og nej der skal ikke være for mange magier. For mange ting at huske er næsten mere ødelæggende end skumbolde...
Til linket: Den generelle holdning i debatten, er så vidt jeg kunne forstå, at man helst ikke ser mel og udråb som "smerte!", da det ødelægger spillet, men at man gerne vil se flere riter (lange riter...)
Jeg er enig i at mel, skumbolde og farvede lygter ødelægger spillet lidt, det er besværligt at have med ud, og tingene bliver væk.
Lange riter mener jeg ikke duer til vores små scenarier, da det bliver for svært at huske dem. Folk er interesseret i hurtigt at komme ud og spille og ikke at sidde og terpe riter.
Udråb som "smerte!", "paralyse!", "frygt!" osv. mener jeg er gode nok til vores scenarier. Det er klart og tydeligt hvad det går ud på, og man kan jo altid spille lidt på det med nogle fagter og underlige ord :)
Og nej der skal ikke være for mange magier. For mange ting at huske er næsten mere ødelæggende end skumbolde...
Helt enig
er lidt enig men der skal jo være nogle magier at give til an person.
Selvfølgelig, men i begrænsede mængder.
1500 % enig
Er enig i at udråb som "smerte", "paralyse" osv. er godt nok til vores scenarier. Ellers bliver det nemlig bare noget hvor man SKAL læse tredive sider, om hvad det betyder når fyren i kåben svinger med begge arme og siger noget der lyder som "bwarknurlkfnsud!"
Men det ville stadig være fedt hvis folk selv fandt på en eller anden bevægelse, eller et ord, som de kunne udføre/sige før de kom med udråbet. MEN jeg synes ikke at disse ting skal skrives ned, det må være op til spilleren selv.
Vil lige understrege mine tidligere indlæg med endnu et eksempel:
En eller anden råber: "LYN!! To i skade!", og ens karakter er død.. Men man kunne ikke SE noget lyn, og så er det en nederen magi fordi det netop er en magi hvor man burde kunne se et lyn! Smerte og paralyse er fede, fordi man ikke behøver forestille sig at nogen får et lyn i hovedet
Men det ville stadig være fedt hvis folk selv fandt på en eller anden bevægelse, eller et ord, som de kunne udføre/sige før de kom med udråbet. MEN jeg synes ikke at disse ting skal skrives ned, det må være op til spilleren selv.
Vil lige understrege mine tidligere indlæg med endnu et eksempel:
En eller anden råber: "LYN!! To i skade!", og ens karakter er død.. Men man kunne ikke SE noget lyn, og så er det en nederen magi fordi det netop er en magi hvor man burde kunne se et lyn! Smerte og paralyse er fede, fordi man ikke behøver forestille sig at nogen får et lyn i hovedet
Til Mads: Det er forhåbentlig ikke noget du har oplevet i virkeligheden?!! Arggh! Det må aldrig ske!
Til Camilla: Jo det har jeg efterhånden prøvet FOR mange gange.. Derfor er jeg en så ivrig deltager i debatten om nettop denne del af regelsættet...
Faktisk er alle mine eksempler hentet fra mine egne erfaringer, sørgeligt men sandt...
Faktisk er alle mine eksempler hentet fra mine egne erfaringer, sørgeligt men sandt...
Mads det er jeg ked af at høre, men indtil regelsættet (eller i hvert fald magi-delen) er skrevet og kan tages i brug, så må vi bare håbe på at de folk der laver de små lørdags-scenarier tænker sig lidt om, og ikke giver deres magikere alt for frie hænder, specielt ikke hvis disse (også i virkeligheden) har storhedsvanvid og tror de er Herren selv (nævner ingen navne). Men ved ikke om I (da jeg selv ikke har deltaget det sidste lange stykke tid) (men kan ikke forestille mig det) evaluerer hinanden bagefter? Giver ris/ros til arrangørerne, kommer med forslag til forbedringer til næste gang de vil prøve sig med et scenarie osv. Det vil måske hjælpe lidt, men tror faktisk at mange (her tænker jeg mest på de nye der er kommet i 05/06) har fået et lidt forskruet billede af live-rollespil, måske fordi de spiller så meget Capture the Flag (hvilket ser ud til at være helt vildt sjovt, men som Steven igen og igen pointerer: det er ikke rigtig live-rollespil, det er nærmere en leg eller måske ligefrem en konkurrence?) hvilket er dejligt, men de skal bare ikke blande reglerne sammen med rigtig live, hvilket nok ofte sker.