Høng-Crewet
Billeder i forumtråde
Som man kan se på Steffens projekter, så mangler vi lidt muligheden for at inkludere billeder i vores forumindlæg.
Der er umiddelbart tre måder at gøre det på:
1: Man uploader billedet til et andet sted, og så linker man til det fra sit indlæg. Det er f.eks. sådan det virker på www.powerfist.dk og mange andre fora
2: Man kan uploade billedet direkte her på siden. Lidt på samme måde som under projekter og profilbilleder. Her vil dog (ligesom de andre steder) sættes krav til størrelsen af filen.
3: Vi inkluderer muligheden for begge dele (med risiko for at forvirre nogen)
Fordele ved punkt 1:
Fordele ved punkt 2:
Jeg overvejer også om man, i stedet for bare at vise billederne, skulle vise et lille ikon, som angiver, at her er et billede. Så kan brugeren selv vælge, om det er noget man gider se/loade. Man kunne evt. have en indstilling under sin profil, hvor man kunne vælge, om man vil se ikonerne, eller om den bare skal loade alle billeder med det samme.
Har i nogle tanker/idéer omkring dette?
Der er umiddelbart tre måder at gøre det på:
1: Man uploader billedet til et andet sted, og så linker man til det fra sit indlæg. Det er f.eks. sådan det virker på www.powerfist.dk og mange andre fora
2: Man kan uploade billedet direkte her på siden. Lidt på samme måde som under projekter og profilbilleder. Her vil dog (ligesom de andre steder) sættes krav til størrelsen af filen.
3: Vi inkluderer muligheden for begge dele (med risiko for at forvirre nogen)
Fordele ved punkt 1:
- Sider hvor man uploader billeder har brugt mange år på at blive gode til netop den service, så det kan være nemmere at bruge.
- Man har måske allerede uploaded billeder et sted i forvejen, og vil derfor kunne bruge dem direkte.
- Her kan vi ikke tvinge folk til at bruge filer, som er optimerede, så det kan medføre lange loadtider og ubehagelige store downloads (især fra mobil)
- Hvis deres service går ned, billedet bliver fjernet eller ens konto lukker, så vil billedet forsvinde fra ens post.
Fordele ved punkt 2:
- Vi kan bedre sørge for, at billederne er optimeret til Web
- Billederne ligger på vores egen server
- Sætter måske lidt større krav til brugeren
Jeg overvejer også om man, i stedet for bare at vise billederne, skulle vise et lille ikon, som angiver, at her er et billede. Så kan brugeren selv vælge, om det er noget man gider se/loade. Man kunne evt. have en indstilling under sin profil, hvor man kunne vælge, om man vil se ikonerne, eller om den bare skal loade alle billeder med det samme.
Har i nogle tanker/idéer omkring dette?
Jeg syntes at det ville være smart at inkludere begge muligheder, altså gør det muligt at uploade direkte eller indsætte fra en 3. part hvor man har billedet liggende.
Jeg kan også se nogle fordele ved at man kan slå automatisk billed loading til eller fra.
Jeg kan også se nogle fordele ved at man kan slå automatisk billed loading til eller fra.
Altså jeg synes det er fedt at jeg kan uploade billeder hertil direkte fra computeren.
Jeg synes det er irriterende at jeg på powerfist skal have billederne liggende et andet sted, men heldigvis har jeg jo så kunnet bruge siden her som "host" til mine billeder :)
Jeg synes det er irriterende at jeg på powerfist skal have billederne liggende et andet sted, men heldigvis har jeg jo så kunnet bruge siden her som "host" til mine billeder :)
Begge dele
Måske man så skulle gøre det valgfrit, om man vil have egne og/eller tredjepartsbilleder til at loade som default. Altså to indstillinger.
Så kan man lægge billeder ind i sine oplæg.
Fire metoder:
- Kopiere en url til et billede direkte ind i oplægget, og satse på at koden kan gætte, at det er et billede
- Bruge "Indsæt billede funktionen", som kan findes nede mellem "Indsæt citat" og smileys.
- Upload billede. Her kan man uploade et billede af typerne .png, .jpg eller .gif, som fylder under 500kb til vores egen server.
- Indsætte url til et billede, som allerede ligger på nettet.
- Vælge blandt de billeder, som man allerede har uploaded.
De billeder, som ligger på vores egen server, vil altid blive vist (som eksemplet ovenfor).
Billeder som ligger andre steder på nettet, vil blive vist med et ikon og en lille tekst, og så kan man klikke billedet frem, hvis man tør :)
Eksempel:
Lækker billede funktion
Sejt! Så burde man jo snart få taget nogle billeder...
"Vælg et uploadet billede" virker ikke her. Når jeg trykker på knappen "forsvinder den" og der sker ikke yderligere.
Men ellers nogle rigtig gode tiltag :)
Skal billeder man uploader stadig være den samme opløsning som før?
(800 x 600 pixel vist)
Men ellers nogle rigtig gode tiltag :)
Skal billeder man uploader stadig være den samme opløsning som før?
(800 x 600 pixel vist)
"Vælg et uploaded billede" viser alle de billeder, som du har uploaded til forummet (som jeg lige har testet igen med våbenskjoldet her ). Ikke dem fra dine projekter, hvis det var dem, du forventede kom frem. Der må du ty til at kopiere url'en ind, ligesom på powerfist (de vil dog stadig blive set som lokale billeder, og vil derfor være vist med det samme)