Høng-Crewet
WHFB Turnering
Inspireret af den turnering, som Steffen og jeg var til i Slagelse, så synes jeg sagtens, at vi kan afholde samme slags til Gamers Weekend 29.
Jeg har lavet et forslag til turneringsregler her: https://docs.google.com/document/d/1br8okZPWBw8fTZ0tExaWmx8QEda3nzWP-AFvZbWUsIs/edit?usp=sharing
Jeg har lagt mig op ad ETCs vinder-system og brugt Sweedish til Army Composition. Dertil har jeg klarificeret nogle af de ting, som jeg synes man manglede lidt afklaring på til turneringen i Slagelse (f.eks. Line of Sight, Terræn og åbne/lukkede hærlister).
Jeg tænker, at vi afvikler turneringen lørdag.
Idéer, ris, ros og andre kommentarer (f.eks. glemte Unique units under højde-kategorierne) er velkommen. Lad os sige, at vi lægger turneringsreglerne endeligt fast d. 1. marts. Så har folk tid derefter til at sammensætte og evt. male hær.
Jeg har lavet et forslag til turneringsregler her: https://docs.google.com/document/d/1br8okZPWBw8fTZ0tExaWmx8QEda3nzWP-AFvZbWUsIs/edit?usp=sharing
Jeg har lagt mig op ad ETCs vinder-system og brugt Sweedish til Army Composition. Dertil har jeg klarificeret nogle af de ting, som jeg synes man manglede lidt afklaring på til turneringen i Slagelse (f.eks. Line of Sight, Terræn og åbne/lukkede hærlister).
Jeg tænker, at vi afvikler turneringen lørdag.
Idéer, ris, ros og andre kommentarer (f.eks. glemte Unique units under højde-kategorierne) er velkommen. Lad os sige, at vi lægger turneringsreglerne endeligt fast d. 1. marts. Så har folk tid derefter til at sammensætte og evt. male hær.
Jeg tænker lige:
- Før kampen skal man aftale hvilket terræn der er impassable og hvilket der giver cover for hvad(det med at bakker mv. er "uendeligt" høje betyder fx rigtig meget).
- Synes der skal være præcis 6 eller 7 stykker terræn. Ikke noget ca:)
- Jeg synes det er rigtig kedeligt at der ingen bonus er for at have sin malet hær med eller i det mindste bare figurer.
- Fint med specificering af højdekategorier for enheder.
- Jeg synes det med højdekategorier for terræn er mærkeligt. Det er meget nemmere med "enten-eller" regler. Er noget fx impassable, så blokerer det line of sight, hvis ikke din model/enhed selv står på noget højt(et tårn eller bakke fx).
- Aftal hvor mange kampe man skal spille i turneringen før. Tre kampe virker til at være et fornuftigt antal.
Redigeret d. 10. Feb. 2015 kl. 17:05
- Før kampen skal man aftale hvilket terræn der er impassable og hvilket der giver cover for hvad(det med at bakker mv. er "uendeligt" høje betyder fx rigtig meget).
- Synes der skal være præcis 6 eller 7 stykker terræn. Ikke noget ca:)
- Jeg synes det er rigtig kedeligt at der ingen bonus er for at have sin malet hær med eller i det mindste bare figurer.
- Fint med specificering af højdekategorier for enheder.
- Jeg synes det med højdekategorier for terræn er mærkeligt. Det er meget nemmere med "enten-eller" regler. Er noget fx impassable, så blokerer det line of sight, hvis ikke din model/enhed selv står på noget højt(et tårn eller bakke fx).
- Aftal hvor mange kampe man skal spille i turneringen før. Tre kampe virker til at være et fornuftigt antal.
Jeg synes ikke det skal være bonus for, at stille med figurer (det burde i sig selv være bonus nok)
Steffen: Hvis du kigger under "Kampe og borde" vil du se "Ved hvert bord ligger en forklaring til hvert stykke terræn på bordet." og "Hver spiller skal spille tre kamp.", så der burde dit første og sidste punkt være dækket ind.
Jeg skrev ca. seks stykker terræn, fordi at der er så stor variation i størrelsen på vores terræn. Giver det ikke god mening?
Jeg er på ingen måde enig i, at impassable skal blokere al line of sight. En lav klippe burde ikke dække for udsynet for en kæmpe dæmon. (Du er allerede selv i gang med at definere undtagelser til dit "enten-eller")
Gamers Weekend har en fin tradition for at lade folk, som ikke har fået lavet sig en plastikhær spille med på lige fod med andre. Det synes jeg, at vi skal holde fast i.
Jeg skrev ca. seks stykker terræn, fordi at der er så stor variation i størrelsen på vores terræn. Giver det ikke god mening?
Jeg er på ingen måde enig i, at impassable skal blokere al line of sight. En lav klippe burde ikke dække for udsynet for en kæmpe dæmon. (Du er allerede selv i gang med at definere undtagelser til dit "enten-eller")
Gamers Weekend har en fin tradition for at lade folk, som ikke har fået lavet sig en plastikhær spille med på lige fod med andre. Det synes jeg, at vi skal holde fast i.
Vedr. papirhære, så synes jeg I skal overveje nogle ting så:
1.
En række warmachines har en kæmpe fordel ved at blive lavet som en 8x8 tern papirfirkant.
Fx bliver en trebuchet, en hellcannon og vist også andre katapulter betragteligt mindre, hvilket er en kæmpe fordel overfor fx kanoner, der som regel har rimelig nemt ved at ramme disse modeller. Jeg vil med klar fordel kunne erstatte mine trebucheter med meget mindre stykker papir.
2.
Stort set hver gang der spilles med papir, så er der altså nogle enheder, der lige får rykket sig lidt ekstra pga. vind, uforsigtighed eller lign. Det kan betyde pænt meget, og selvom der bliver justeret lidt efterfølgende, så irriterer det i hvert fald altid mig, da ting ligepludselig står anderledes end hvad det gjorde lige før...
3.
Ligeledes synes jeg tit der er udfordringer med at finde ud af hvor mange "modeller" der præcis er i enheden. Hvad er streget ud og hvad er ikke streget ud? Hvor mange er streget ud i denne kamp? Er der en RnF model under karaktererne i forreste rank? Hvis der genoplives nogle "modeller", så er nogle af de udstregede "modeller" til stede igen.
Alt dette er meget nemmere at holde styr på med reelle modeller(der fx kan fysisk stilles ved siden af enheden når de er døde, så man kan tælle sammen senere og både en selv og modstanderen kan følge med), og det gør det meget mindre sandsynligt, at der bliver "snydt" - Om det så er med vilje eller bare skyldes forvirringen over alle stregerne på sit papir...
Hvad angår "højden" på terræn, så vil det med at nogle modeller kan se over noget terræn betyde forholdsvis meget for den enkelte kamp og det terræn, der bliver valgt. Der vil være fordele/ulemper for spillere i forhold til at vælge hvilket terræn, der skal på banen og det kan måske betale sig at spekulere i dette. Hvis du spørger mig så er det så absolut nemmest at sige at at bakker, klipper, huse mv. blokkerer line of sight, hvis ikke figuren selv står "højt" placeret. Så slipper man også for at skulle huske på om hvert stykke terræn er kategori 1, 2, 3 eller hvad de nu bliver scoret som.
Hvis en demon prins fx er høj nok til at se over en klippe, så kan han charge goblinerne på den anden side. Hvis goblinerne på den anden side ikke er høje nok til at se over klippen, så kan de ikke charge demon prinsen. Yderligere vil demon prinsen fx kunne kaste magi henover klippen(da han kan se over den), men goblin shamanen(som vi lige siger er sammen med goblinerne på den anden side) ville ikke kunne "skyde igen", da han ikke kan se over klippen.
Redigeret d. 11. Feb. 2015 kl. 07:48
1.
En række warmachines har en kæmpe fordel ved at blive lavet som en 8x8 tern papirfirkant.
Fx bliver en trebuchet, en hellcannon og vist også andre katapulter betragteligt mindre, hvilket er en kæmpe fordel overfor fx kanoner, der som regel har rimelig nemt ved at ramme disse modeller. Jeg vil med klar fordel kunne erstatte mine trebucheter med meget mindre stykker papir.
2.
Stort set hver gang der spilles med papir, så er der altså nogle enheder, der lige får rykket sig lidt ekstra pga. vind, uforsigtighed eller lign. Det kan betyde pænt meget, og selvom der bliver justeret lidt efterfølgende, så irriterer det i hvert fald altid mig, da ting ligepludselig står anderledes end hvad det gjorde lige før...
3.
Ligeledes synes jeg tit der er udfordringer med at finde ud af hvor mange "modeller" der præcis er i enheden. Hvad er streget ud og hvad er ikke streget ud? Hvor mange er streget ud i denne kamp? Er der en RnF model under karaktererne i forreste rank? Hvis der genoplives nogle "modeller", så er nogle af de udstregede "modeller" til stede igen.
Alt dette er meget nemmere at holde styr på med reelle modeller(der fx kan fysisk stilles ved siden af enheden når de er døde, så man kan tælle sammen senere og både en selv og modstanderen kan følge med), og det gør det meget mindre sandsynligt, at der bliver "snydt" - Om det så er med vilje eller bare skyldes forvirringen over alle stregerne på sit papir...
Hvad angår "højden" på terræn, så vil det med at nogle modeller kan se over noget terræn betyde forholdsvis meget for den enkelte kamp og det terræn, der bliver valgt. Der vil være fordele/ulemper for spillere i forhold til at vælge hvilket terræn, der skal på banen og det kan måske betale sig at spekulere i dette. Hvis du spørger mig så er det så absolut nemmest at sige at at bakker, klipper, huse mv. blokkerer line of sight, hvis ikke figuren selv står "højt" placeret. Så slipper man også for at skulle huske på om hvert stykke terræn er kategori 1, 2, 3 eller hvad de nu bliver scoret som.
Hvis en demon prins fx er høj nok til at se over en klippe, så kan han charge goblinerne på den anden side. Hvis goblinerne på den anden side ikke er høje nok til at se over klippen, så kan de ikke charge demon prinsen. Yderligere vil demon prinsen fx kunne kaste magi henover klippen(da han kan se over den), men goblin shamanen(som vi lige siger er sammen med goblinerne på den anden side) ville ikke kunne "skyde igen", da han ikke kan se over klippen.
Warmachines er ikke en undtagelse, når det kommer til at replikere basestørrelse.
Jeg er helt enig med dig i, at papirhære ikke er optimale. Turneringen er ikke tænkt som nogen officielt turnering for sure gamle elitister, men har netop plads til, at nye spillere på S.U. kan være med. Ligesom Gamers Weekend altid har tilladt. Hvis vi en dag vælger at afholde et reelt turneringsarrangement, så kan vi kræve figurhære og malestandarder.
Så du vil have, at en handgunner, som står på en normal bakke, kan skyde hen over en tre-etagers bygning?
Jeg tror ikke, at du har læst mine line-of-sight regler rigtigt, når du siger, at demonen kan se goblinerne, men goblinerne ikke kan se demonenen. Faktisk er det pt. formuleret omvendt (altså at det kun er goblinerne, som kan se demonen. Det skal lige rettes til, så de kan se hinanden).
Fuldstændig rigtigt. Sådan er det jo med terræn. Uanset hvilke regler de har. Bemærk, at jeg har skrevet, at alle bordene er sat klar på forhånd, og at man får tildelt et bord samtidig med modstander (ligesom i Slagelse). Så hvis du tænker, at man kan sætte terræn efter fordele/ulemper, så er dette ikke tilfældet.
Jeg er helt enig med dig i, at papirhære ikke er optimale. Turneringen er ikke tænkt som nogen officielt turnering for sure gamle elitister, men har netop plads til, at nye spillere på S.U. kan være med. Ligesom Gamers Weekend altid har tilladt. Hvis vi en dag vælger at afholde et reelt turneringsarrangement, så kan vi kræve figurhære og malestandarder.
Så du vil have, at en handgunner, som står på en normal bakke, kan skyde hen over en tre-etagers bygning?
Jeg tror ikke, at du har læst mine line-of-sight regler rigtigt, når du siger, at demonen kan se goblinerne, men goblinerne ikke kan se demonenen. Faktisk er det pt. formuleret omvendt (altså at det kun er goblinerne, som kan se demonen. Det skal lige rettes til, så de kan se hinanden).
Citat: Steffen
Der vil være fordele/ulemper for spillere i forhold til at vælge hvilket terræn, der skal på banen og det kan måske betale sig at spekulere i dette
Fuldstændig rigtigt. Sådan er det jo med terræn. Uanset hvilke regler de har. Bemærk, at jeg har skrevet, at alle bordene er sat klar på forhånd, og at man får tildelt et bord samtidig med modstander (ligesom i Slagelse). Så hvis du tænker, at man kan sætte terræn efter fordele/ulemper, så er dette ikke tilfældet.
Ok. Det er nok bare mig, der ligger for meget i ordet turnering så.
I min optik er en turnering kendetegnet ved at fjerne så mange af de tilfældige ting som muligt(og jeg ville hermed ensrette terrænreglerne), så det der er tilbage er spillernes taktiske kunnen og evnen til at sammensætte en konkurrencedygtig hær.
Overordnet set syntes jeg nu også det var et meget godt oplæg, selvom jeg måske ikke fik skrevet det i første post.
Anyways, det er nok nemmere at evaluere når I får prøvet det af, så god fornøjelse med det.
I min optik er en turnering kendetegnet ved at fjerne så mange af de tilfældige ting som muligt(og jeg ville hermed ensrette terrænreglerne), så det der er tilbage er spillernes taktiske kunnen og evnen til at sammensætte en konkurrencedygtig hær.
Overordnet set syntes jeg nu også det var et meget godt oplæg, selvom jeg måske ikke fik skrevet det i første post.
Anyways, det er nok nemmere at evaluere når I får prøvet det af, så god fornøjelse med det.
Jeg har netop hurtigt kigget forslaget igennem, og som udgangspunkt ser det fint ud. I forhold til højde-kategorierne har jeg dog en ting jeg lige vil have opklaret. I forhold til dette system vil en Daemon Prince som "Monster" falde ind i kategori "Huge" på trods af, at en Daemon Prince ikke har reglen "Large Target", og derfor pr. Regelbogen må forstås som mindre end de fleste andre monstre. For mig ser det ud til, at dæmonprinsen således kommer til at få alle ulemperne ved at være et monster, idet den bliver nemmere at ramme, uden at fordelene ved f.eks. 18" lederskab følger med. Kan det håndteres på en anden måde?
Godt set Mads. Det havde jeg faktisk ikke tænkt over. Den første løsning, der lige falder mig ind, er at rykke monstre uden Large rykke en størrelseskategori ned.
Bemærk at højdereglerne ikke overskriver obstacles-reglerne, så Large har stadig en ekstra ulempe der.
Large behøver vel egentlig heller ikke repræsentere højde, men mere drøjde. Mener også at den elskede Steam Tank er Large :)
Man kunne evt. mere generelt lade alt, der er Large, rykke en kategori op i forhold til deres unit-type (og så gøre Monsters Huge i stedet for Gigantic).
Bemærk at højdereglerne ikke overskriver obstacles-reglerne, så Large har stadig en ekstra ulempe der.
Large behøver vel egentlig heller ikke repræsentere højde, men mere drøjde. Mener også at den elskede Steam Tank er Large :)
Man kunne evt. mere generelt lade alt, der er Large, rykke en kategori op i forhold til deres unit-type (og så gøre Monsters Huge i stedet for Gigantic).
Ja, det lyder som en fornuftig løsning på den uoverensstemmelse :)
Jeg kom lige til at tænke på, om Skirmishers skal behandles på en bestemt måde mht. line of sight.
Et forslag kunne være, at de for fjenden talte som en højdekategori mindre.
Et forslag kunne være, at de for fjenden talte som en højdekategori mindre.
Hmm., jeg synes forslaget er interessant, men hvad ville din begrundelse være? De er jo lige så høje som andre infanterister både figurmæssigt, regelmæssigt og fluffmæssigt.
De står i spredt formation, så jeg tænkte to ting:
1: Furies/harpies ol. kunne stilles i en meget bred formation og derved være måske lidt for beskyttende.
2: Fluff-mæssigt kunne man godt finde på at skyde på det bag en så løs formation
1: Furies/harpies ol. kunne stilles i en meget bred formation og derved være måske lidt for beskyttende.
2: Fluff-mæssigt kunne man godt finde på at skyde på det bag en så løs formation
Jeg kan godt se pointen i at det er "nemmere" at skyde/se igennem en skirmish enhed fordi der er mellemrum mellem modellerne.
Men en skirmish enhed skal vel forestille at være en mere forvirrende og løst organiseret enhed, hvor soldaterne "farer lidt rundt mellem hinanden"? I dette tilfælde giver det vel meget god mening at man ikke ligefrem har nemmere ved at se igennem dem?
Husk at skirmish enheder også er pegasus knights og nurgle droner(kan ikke huske andre).
Det kan godt være det bare er mig, men jeg synes det vil tilføre mere forvirring til det med højdekategorierne. Man skal i forvejen lægge enhedens højde til terrænhøjde for at finde ud af hvad den kan se og hvem der kan se den.
Men en skirmish enhed skal vel forestille at være en mere forvirrende og løst organiseret enhed, hvor soldaterne "farer lidt rundt mellem hinanden"? I dette tilfælde giver det vel meget god mening at man ikke ligefrem har nemmere ved at se igennem dem?
Husk at skirmish enheder også er pegasus knights og nurgle droner(kan ikke huske andre).
Det kan godt være det bare er mig, men jeg synes det vil tilføre mere forvirring til det med højdekategorierne. Man skal i forvejen lægge enhedens højde til terrænhøjde for at finde ud af hvad den kan se og hvem der kan se den.
Pegasus Knights og Nurgle Droner er ret store, så der vil nok stadig ikke være så mange, som kunne skyde igennem dem :)
Men det virker til, at stemningen er imod specielle regler for skirmish enheder. Det var også bare en tanke. Kan godt se det fornuftige i at holde det "simpelt".
Vi må tage nogle prøvespil med de line-of-sight regler.
Men det virker til, at stemningen er imod specielle regler for skirmish enheder. Det var også bare en tanke. Kan godt se det fornuftige i at holde det "simpelt".
Vi må tage nogle prøvespil med de line-of-sight regler.
Hey guys!
Mht. Swedish Comp, vil jeg lige høre hvorvidt det er muligt/tilladt at bryde reglen omkring 8-12 pt., så længe det er over 12 point man scorer?
Jeg tænker at hvis man talte som om man havde 12 i forbindelse med victory points, at der ikke ville være noget problem i det - andet end at det selvfølgelig ikke er sådan at reglen er formuleret på nuværende tidspunkt :)
Jeg har nemlig lidt svært ved at komme ned under 12 åbenbart :/..
Men hvad synes i? :)
Mvh.
HC.
Mht. Swedish Comp, vil jeg lige høre hvorvidt det er muligt/tilladt at bryde reglen omkring 8-12 pt., så længe det er over 12 point man scorer?
Jeg tænker at hvis man talte som om man havde 12 i forbindelse med victory points, at der ikke ville være noget problem i det - andet end at det selvfølgelig ikke er sådan at reglen er formuleret på nuværende tidspunkt :)
Jeg har nemlig lidt svært ved at komme ned under 12 åbenbart :/..
Men hvad synes i? :)
Mvh.
HC.
Jeg vil sige at det er i orden.
Som minimum vil jeg i hvert fald oppe den til 13, da det er deres anbefalede.
Grunden til at det er sat en maksimum værdi, er fordi at man får VP for at have en hær med højere score. For at forhindre den vilde udnyttelse af dette, er der valgt både en nedre og en øvre grænse.
Jeg kan dog godt følge din tankegang. Jeg ser umiddelbart to løsninger:
1: Alt over maksimumgrænsen er lig maksimumgrænsen (så f.eks. ville 16 tælle som 13)
2: Man kan højest opnå X antal VP på Sweedish Comp-pointforskellen. (f.eks. 400VP)
Grunden til at det er sat en maksimum værdi, er fordi at man får VP for at have en hær med højere score. For at forhindre den vilde udnyttelse af dette, er der valgt både en nedre og en øvre grænse.
Jeg kan dog godt følge din tankegang. Jeg ser umiddelbart to løsninger:
1: Alt over maksimumgrænsen er lig maksimumgrænsen (så f.eks. ville 16 tælle som 13)
2: Man kan højest opnå X antal VP på Sweedish Comp-pointforskellen. (f.eks. 400VP)
Det var egentligt også at man maksimalt kunne få VP som om man havde 12/13 i Swedish, som jeg havde tænkt. Jeg fik nok bare ikke formuleret det så tydeligt :)
Jeg er ikke så forfærdeligt meget inde i de forskellige turneringsregler, men umiddelbart lyder begge forslag fine for mig. Nummer 1 var hvad jeg selv havde tænkt på.
Jeg er ikke så forfærdeligt meget inde i de forskellige turneringsregler, men umiddelbart lyder begge forslag fine for mig. Nummer 1 var hvad jeg selv havde tænkt på.
Jeg synes også begge løsninger lyder fine. Jeg tror umiddelbart jeg hælder mest til løsning 1; man tillader at folk bryder maksimumgrænsen, men man vinder ikke ekstra point på det.
Så skulle dokumentet være rettet til, så det nu er i en tilstand, hvor det kan bruges.
Tak for jeres feedback.
Tak for jeres feedback.
Det er nu officielt, at om lørdagen afholder vi en turnering med dette regelsæt. Der er allerede fem, som har meldt sig til turneringen :)
Lækkert
Redigeret d. 02. Apr. 2015 kl. 19:54